Conversational commerce interessant voor banken

0
91
Conversational commerce

Social banking is de toekomst. Mensen maken veel vaker gebruik van applicaties voor sociale bezigheden zoals WhatsApp. Consumenten maken vaak wel gebruik van de applicatie voor mobiel bankieren, maar niet zo veelvuldig als van messaging applicaties als WhatsApp. De toekomst ligt bij de sociale media waardoor ook banken hierop zullen moeten anticiperen. Dit wordt mogelijk met behulp van conversational commerce.

Wat is conversational commerce?

Conversational commerce houdt in dat er contact wordt gemaakt tussen bedrijven en consumenten via sociale interfaces. Denk bijvoorbeeld aan klantenservice door een robot via WhatsApp. Een dergelijke chatbot leert van eerdere gesprekken en wordt daardoor steeds beter in het ontwikkelen van antwoorden. Deze antwoorden worden specifiek toegespitst op de vraag die gesteld wordt. In de betalingswereld het gebruik van conversational commerce zorgen voor een snelle vooruitgang. De chatbot kan hiervoor een interessante oplossing zijn. Een persoonlijke assistent waarbij je samen op zoek gaat naar een bepaald product, en het vervolgens mogelijk wordt om gelijk af te rekenen.

Hoe passen banken conversational commerce toe?

De bank zal niet snel te maken krijgen met andere partijen die transacties kunnen bewerkstelligen. Door samenwerking met messaging applicaties wordt het eenvoudiger voor de consument om transacties te doen, waardoor het gebruiksgemak beter wordt. De bank wordt door de consument nog het meest vertrouwd als het gaat om geldzaken. Dit wil niet zeggen dat dit in de toekomst anders wordt, technologie zorgt voor razendsnelle veranderingen in onze samenleving waardoor nooit zeker is hoe de situatie er over een bepaalde tijd uitziet. Het belangrijkste is wel dat men relevant moet blijven voor de consument.

Het is voor banken noodzakelijk om te blijven innoveren, want de blockchain kan in de verdere toekomst voor hen een bedreiging vormen. Op korte termijn kunnen zij ervoor zorgen dat het doen van een transactie eenvoudiger wordt. Banken kunnen een waardevolle toevoeging bieden voor de consument wanneer zij met een virtuele assistent bijvoorbeeld een reis aan het boeken zijn. Wanneer zij daarbij gelijk een transactie kunnen doen binnen deze messaging applicaties.

LAAT EEN REACTIE ACHTER