Festivalbeleving en IoT: chatbots en iBeacons

0
252
festivalbeleving

Festivalorganisaties zijn altijd op zoek naar manieren om inzicht te krijgen in de wensen van bezoekers. Met deze inzichten kunnen ze de bezoekers beter van dienst zijn. Het is niet meer alleen voldoende om goede artiesten uit te nodigen. Het gaat om de totale festivalbeleving. Op het gebied van Internet of Things zijn er twee interessante toepassingen die in de nabije toekomst interessant kunnen zijn voor festivals. Paasbot, de chatbot van Paaspop en iBeacons.

Chatbots op Paaspop

E-sites, een digitaal bureau, komt met een chatbot die speciaal ontwikkeld is voor Paaspop. De chatbot wordt ook wel Paasbot genoemd. Het doel van de chatbot is het intensiveren van het contact met de festivalbezoekers. Zij kunnen met al hun vragen bij de chatbot terecht. Niet alleen is het handig voor de bezoekers, maar ook de organisatie kan hier voordeel uithalen. Zij ontvangen namelijk interessante informatie over de bezoekers en kunnen de diensten op de persoonlijke wensen van de bezoeker afstemmen.

In dat kader hebben zij ook een toepassing bedacht waarbij gebruikers bijvoorbeeld aan kunnen vinken voor welke artiesten zij komen. Niet alleen voorafgaand maar ook tijdens het festival is de Paasbot de bezoekers van dienst. De chatbot functioneert op basis van machine learning en leert van de gesprekken. Hierdoor wordt hij steeds slimmer en kan hij passendere antwoorden geven voor iedere individuele vraag. De Paasbot is te bereiken via Facebook Messenger

Festivalbeleving en iBeacons

Een ander fenomeen dat voor festivals interessant zou kunnen zijn, is de zogenoemde iBeacon. Dat is een klein apparaatje dat op basis van locatie relevante informatie kan toezenden aan gebruikers van een applicatie. Zo kun je bijvoorbeeld realtime informatie verstrekken over wie er op dat moment op een bepaald podium optreedt. Of dat je naar een andere bar kan worden gestuurd als ergens een lange rij staat zodat je eerder aan de beurt bent. Allemaal zeer relevante informatie voor de bezoeker en het kan de festivalbeleving zeker tot een hoger niveau brengen. Alleen het probleem is dat festivalbezoekers bang zijn dat de batterij snel leeg is omdat Bluetooth aangezet moet worden.

De chatbots zijn een goede eerste stap om digitaal de festivalbeleving te verbeteren. Echter is het wel belangrijk dat de Paasbot bereikbaar is. Een veelgehoord probleem bij festivals is dat er geen bereik is. Dat is dan wel een probleem dat eerst opgelost zal moeten worden voordat de Paasbot ook tijdens het festival toegevoegde waarde kan bieden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER