Internet of Things (IoT) onmisbaar voor marketeers

0
134
IoT

Marketeers zijn altijd op zoek naar manieren om zo goed mogelijk op de wensen en behoeften van de doelgroep in te spelen. Nog niet zo lang geleden werd relevante informatie vooral verzameld via bijvoorbeeld enquêtes en interviews met de doelgroep. Met de komst van het Internet of Things (IoT) wordt het voor marketeers veel eenvoudiger om veel relevante informatie te vergaren. Het is belangrijk om de relevante informatie die met behulp van IoT vergaard wordt, op de juiste manier in te zetten.

Algemene gebruikersprofielen zijn verleden tijd. Het is mogelijk om per persoon te bekijken welke producten zij kopen, hoe zij door de winkel lopen en wat zij op het internet bekijken. Hierdoor kom je als marketeer daadwerkelijk te weten hoe het zit. Dit zal in de toekomst nog verder uitbreiden. Zo wordt het met behulp van IoT ook mogelijk om real time te adverteren. Denk bijvoorbeeld aan advertenties die gericht zijn op de specifieke weersomstandigheden.

IoT: relevant op het juiste moment

De marketingboodschap kan met behulp van alle informatie daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor de consument. De boodschap kan precies worden aangepast op waar zij op dat moment behoefte aan hebben. Ook is het mogelijk om op basis van locatie relevante marketingboodschappen te verzenden. Zo schreven we eerder een blog over de KLM Care Tag, die real time informatie gaf op basis van de specifieke locatie van de reiziger.

Steeds vaker zijn apparaten met het internet verbonden. We maken al steeds vaker mee dat er informatie over ons zoekgedrag wordt verzameld. Wanneer we op internet gezocht hebben naar een paar schoenen, zien we dat er vervolgens een advertentie verschijnt op Facebook van diezelfde schoenen. Ook met andere apparaten zal dit vaker gaan gebeuren. Denk aan een fitbit. Die registreert bijvoorbeeld hoe vaak je aan het hardlopen bent. Op basis van die informatie kan een leverancier van hardloopschoenen inschatten wanneer het tijd is voor een nieuw paar. Door hier op het juiste moment op in te spelen wordt de kans dat het product daadwerkelijk gekocht wordt groter.

Tips

Kortom: waar moet je als marketeer op letten als je gebruik wil maken van het Internet of Things in de marketingstrategie? Ten eerste is het van het grootste belang om echt in te spelen op wat de doelgroep belangrijk vindt. Probeer de marketingstrategie zodanig in te richten het op het juiste moment relevant is voor de doelgroep. Ook is het van belang om enkel de data te gebruiken waarvan de gebruiker het oké vindt dat bedrijven dit over hen weten. Geef de doelgroep het gevoel dat je ze van dienst kan zijn, in plaats van dat ze zich bekeken voelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER