Kunstmatige intelligentie goudmijn voor marketeers

0
255
Kunstmatige Intelligentie

In de marketingwereld is personalisatie een belangrijk begrip. Personalisatie is onmisbaar als het gaat om het overbrengen van de juiste boodschap aan de juiste mensen. Dit kan ervoor zorgen dat je de consument aan je bindt omdat je op hun behoeften kan inspelen. Deze personalisatie kan nog een stapje interessanter worden met de toepassing van kunstmatige intelligentie. In opvolging op onze vorige blog over IoT en marketeers besteden we nu specifiek aandacht aan kunstmatige intelligentie.

Een grote valkuil voor marketeers is dat ze denken te weten wat de wensen van de doelgroep zijn. Echter blijkt dit moeilijker te zijn dan gedacht en is het duidelijk dat iedereen andere behoeftes heeft. Kunstmatige intelligentie kan een manier zijn om erachter te komen wat de specifieke personen belangrijk vinden. Wanneer je gebruik maakt van Google Adwords wordt dit al toegepast. Google maakt namelijk gebruik van machine learning om bepaalde informatie te verkrijgen. Op basis van deze informatie kan Google berekenen welke beelden van de advertentie het beste aanslaan bij degene die ze zien. Hierdoor wordt het voor marketeers eenvoudiger om de juiste boodschap aan de juiste persoon over te brengen. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om kunstmatige intelligentie toe te passen. 

Marketeers en kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie kan ervoor zorgen dat systemen zelflerend worden. Hierdoor kan een algoritme bepaalde informatie over de consument verzamelen en daar vervolgens haar conclusies uit trekken. Doordat het systeem de consument beter leert kennen, kunnen marketinginstrumenten nog efficiënter worden ingezet. Marketeers krijgen steeds vaker te maken met technologische ontwikkelingen. Wanneer je hier niets mee doet, mis je de boot. Waar we vroeger bepaalde advertenties nog opdringerig vonden, gaat het in de toekomst steeds vaker voorkomen dat die advertentie juist biedt waar je al een tijd naar op zoek bent. Indien je dit kunt bereiken met je bedrijf, dan is het doel van de marketeer bereikt.

Kunstmatige intelligentie en loyaliteit

Eerder hebben we gezien dat er genoeg mogelijkheden zijn om van de doelgroep te leren en ze zo goed mogelijk aan te kunnen trekken op basis van de persoonlijke wensen en behoeften. Maar kunstmatige intelligentie kan ook interessant zijn om bestaande klanten te houden. Zo houdt Spotify het platform voor bestaande gebruikers interessant door suggesties te doen op basis van de muziek die je vaak luistert.

Ook zijn er verschillende websites die een persoonlijke assistent hebben voor de gebruikers. Zij kunnen je bijvoorbeeld helpen bij het vinden van het perfecte cadeau voor je partner. Dit alles op basis van kunstmatige intelligentie. De assistent leert van de input die jij geeft en komt zo achter jouw wensen en behoeften zonder dat je die daadwerkelijk hoeft te benoemen. Hetzelfde geldt voor chatbots, meer weten? Bekijk dan onze blog hierover.

LAAT EEN REACTIE ACHTER