Ook YouTube komt met gepersonaliseerde advertenties

0
36
Gepersonaliseerde advertenties

Gepersonaliseerde advertenties zien we al veelvuldig terug in de online advertentiebranche. We zien al vaak genoeg dat we advertenties te zien krijgen met kortingen op producten die we eerder hebben bekeken op een bepaalde website. Op YouTube worden ook talloze advertenties getoond, maar deze zijn tot op heden nog niet gepersonaliseerd. YouTube is bezig om hier verandering in te brengen. Het doel is om de advertenties nog beter op de kijker aan te laten sluiten met behulp van dynamische creativiteit.

Het wordt mogelijk om videoadvertenties zodanig in te richten dat ze afgestemd kunnen worden op persoonlijk zoekgedrag van de kijker. Er is een videoformat waarin verschillende details kunnen worden opgenomen om de videoboodschap af te stemmen op de behoeften van de gebruiker. Het is natuurlijk de vraag of de gepersonaliseerde advertenties ook daadwerkelijk helpen om de consument aan je te binden. De vraag hierbij is wel of deze gepersonaliseerde advertenties ook daadwerkelijk een positiever effect hebben op de gebruiker dan wanneer er niet-gepersonaliseerde advertenties getoond worden.

Het effect van gepersonaliseerde advertenties

Uit onderzoek van de Universiteit van Georgia is gebleken dat gepersonaliseerde advertenties daadwerkelijk kunnen leiden tot meer aandacht voor de advertentie en de reacties daarop. Mensen schenken meer aandacht aan de advertentie wanneer deze gepersonaliseerd is. Men zegt wel eens dat ze het toch vreemd vinden als persoonlijke informatie gebruikt wordt voor een advertentie. Toch blijkt dat dit geen negatiever effect heeft op de mening die de mensen hadden over de advertentie zelf.

Echter is het wel een kwestie van privacy, en is het belangrijk om als adverteerder uit te kijken met het gebruiken van te persoonlijke gegevens. Echter is het wel zo dat de gebruiker de voorwaarden van websites vaak blindelings accepteren. Hierdoor stemmen ze in met het feit dat er verschillende gegevens worden opgeslagen door middel van cookies.

Dataverzameling voor gepersonaliseerde advertenties

Het surfgedrag van internetgebruikers kan eenvoudig opgeslagen worden met behulp van cookies. Deze cookies leveren voor bedrijven interessante informatie op over het zoekgedrag van de gebruikers. Op basis van deze cookies kunnen bedrijven persoonlijke advertenties tonen die gebaseerd zijn op uw zoekgedrag. Dit wordt ook wel targeting genoemd.

Lees voor meer informatie over veiligheid op het internet onze blog over dit onderwerp.

LAAT EEN REACTIE ACHTER